Historien bag en motorcyklists fødsel

Under min uddannelse til civilingeniør i midt-80'erne startede jeg på at tage mc-kørekort inde på Frederiksberg - hos Stjernqvist - op og ned af Finsensvej. Men som mange andre studerende løb jeg tør for penge og måtte desværre stoppe - men lysten til mc forsvandt aldrig.

Uddannelsen blev færdiggjort og arbejdet begyndte. MC tankerne forsvandt en årrække og så blev det jo til kone og to pragtfulde døtre - og pludselig en dag, hvor jeg lige havde 150.000 i overskud kom tankerne tilbage. Jeg var da 39 år, så nogle ville kalde det panikalderen - jeg mente blot at det var endnu en måde at kende forskel på drenge og mænd - prisen på deres legetøj :-)

Tilmelding til kørekort var noget af en jungle - hvor man i 80'erne blot skulle lade være at vælte og derfor kun kunne nøjes med 6-10 lektioner, så havde lovens lange arm ændret spillereglerne. Ingen pardon for mange år bag rattet - det regnedes kun for uvaner og derfor skulle jeg hele møllen igennem:

26 teori lektioner, 4 praktiske i kravlegård og 13 på gade, teoriprøve sammen en flok 18-årige og endelig den forløsende praktiske prøve - bestået i første runde. Og sikke en følelse - nyfødt mc'er !

Ca. en måned inden kortet var hjemme, havde jeg hentet min sprit nye Suzuki V-Strom DL650K4. En motorcykel som jeg havde læst ALT om på nettet og som egentlig ikke er særlig køn. Men alle sagde at den kørte pragtfuldt og stilen tiltalte mig virkelig. Jeg havde prøve-siddet den samt et par andre - kun BMW's 1200GS og 1150RT kunne levere samme kørestil og pasform - men bimmerne er jo prissat noget uden for rammerne i mit budget.

Så skulle der købes udstyr - en tur til SPH Motor på anbefaling resulterede i 7.000,- mindre på kontoen men til gengæld udstyret fra inderst til yderst - Caberg Justissimo flip-up hjelm, Touring dragt fra Lynx, Forma Star støvler og diverse sikkerhedsudstyr. Der blev også lige købt GIVI top og sidebokse, Kryptonite låse, centerstøtteben, motorbøjler mv. På ønskesedlen er fremover "gæste"-hjelm til bl.a. mine døtre, en Garmin 60CS GPS og så lidt intercom.

Den samlede regning for "fornøjelsen" kan ses her.

Fremtiden ligger nu foran mig og venter på de store oplevelser som jeg har set andre motorcyklister har hvert år - take care, here I come !!